21 maj 2012

Löpare Springare Torn

Nu (eller snarare för drygt två veckor sen...) är mitt schack klart att visas upp. Detta var en uppgift vi hade i formen. Vi  skulle formge, gjuta, måla och presentera ett eget schackspel. Jag blev nöjd med mitt så jag tänkte att jag kunde skryta lite om det här... ;P

Så här såg det ut när jag skapade pjäserna:
Först gjorde jag lerfigurer av gubbarna som jag sedan använde för att göra gipsformar att gjuta i.



När man fått ut en liten gjuten lergubbe börjar jobbet med att putsa den så den får precis den formen man vill ha samt framhäva detaljer lite extra.


När pjäserna är putsade skall de brännas och sedan glaseras så att de blev hållbara och fick en finare yta. Sen var det bara dags att måla.

Detta kan ju låta som en enkel snabb process men jag har hållit på med detta sen mitten av januari...

 Detta är i alla fall hur resultatet blev:

 Det svarta lagets kung och dam

Det blåa lagets kung och dam
med lite annorlunda design än de svarta

 Bönder med högafflar av ståltråd

Löpare som ska stå och försvara kung och dam

Springare i form av drakar
för det är mycket coolare än hästar...

 Torn i form av små borgar

 Jag gjorde även några extra pjäser som skulle kunna passa in i båda lagen

 Redo för spel, blå gör sitt drag först ;)

Oj nu har jag gjort två jättelånga inlägg på raken, undrar om någon orkar läsa så här långt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar