13 juli 2013

Birgittahätta

Två inlägg på en dag! ^^

Jag tyckte att min birgittahätta kunde få ett eget inlägg. Den är sydd efter den här beskrivningen och sitter mycket bättre på mig än den gör på mitt löshuvud (inte ett ord man får använda varje dag).


Detta är då ett plagg som användes av medeltida kvinnor (gifta tror jag) och som heliga Birgitta bland annat bar, därav namnet. Den täcker och håller ditt hår på plats och är ett väldigt bra plagg för en blåhårig person som vill se medeltida ut. Den kan bäras som den är eller tillsammans med en huvudduk vilket jag planerar att skaffa mig en.

Här är ett väldigt bra inlägg från "Som när det begav sig" om hur man kan bära sin birgittahätta samt lite medeltida frisyrer. Läs!

Det var nog allt för idag :]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar