17 juli 2013

Bloomers och puffiga byxor. Vill du ha?

Jag har äntligen sytt mig ett par bloomers/ mamelucker. De är jätte bekväma och de kommer nog att komma bra till användning. Det var ett tag sen jag hade puffig kjol ni bara men det kan jag ändra på. Ett par mamelucker är då ett par korta till knälånga underbyxor som man har under kjolen. De gör att man känner sig anständig även när kjolen blåser upp i ansiktet på dig eller när du sitter och degar i en soffa och inte alls behöver tänka på hur kjolen harar runt. Puffigheten i byxorna hjälper också till att skapa volym i kjolen. De kommer från 1800tals underkläder och är nu mycket vanliga inom lolita och steampunk modet. 


Mina är ser inte riktigt ut som dina vanliga bloomers/ mamelucker eftersom de har en väldigt bred linning samt att de har fickor. Båda dessa ändringar från den vanliga stilen tyckte jag var väsentliga. Hög bred midja för att kanten på byxorna skall bli så osynlig som möjligt genom de övre kläderna samt att det är väldigt bekvämt med den breda linningen som kan hålla magen på plats ^^. Fickor klarar jag mig knappt utan då jag inte tycker jätte mycket om att gå med handväska. Ett liten jobbig kombination med att trivas väldigt bra i klänning som ofta inte har fickor. Därför, fickor på mameluckerna så att man kan lägga mobil och annat bös någon stans. 


Jag fick de här långa byxorna av mina föräldrar för ett tag sedan och de är helt underbara och jag tyckte att de skulle fungera bra som mamelucker också så jag målade av dem och justerade lite så att jag fick mig mitt mönster. 

Vill du köpa ett par?
När jag hade på mig de långa byxorna för ett tag sedan fick jag en förfrågan på om jag kunde sy upp ett par. Då hade jag inte tänkt tanken på att måla upp ett mönster av dem än men nu har jag ju det. Så ja jag kan sy ett par om du vill. Med eller utan fickor.

Om du vill ha ett par så är det bara att skriva en kommentar alt fråga mig på nått annat sätt. För att jag skall sy upp dem så får du köpa material och ge mig dina mått så syr jag upp dem anpassade efter dig för 200:-

Mått (cm):
- Bredaste stället över höfter och rumpa. 
- Längd insida ben.

Material:
- Tyg, gärna ett ganska tunt tyg så blir det ett fint fall och luftiga byxor.
Tygmängden kan variera lite beroende på ditt höftmått samt benlängd.

Långa
Enfärgade: 150 x 200 cm
Tvåfärgade: 150 x 50 cm för linning samt 150 x 200 för ben.
Om du har mönstrat tyg så tala om hur du vill att det skall ligga på ben samt linning. Det är valfritt.

Korta
Enfärgade: 150 x 100 com
Tvåfärgade: 150 x 50 för linning samt 150 x 50 för ben
Mönstret klipps enligt följande: Benen på tvären, linningen valfritt.
Bra att tänka på om man har mönstrat tyg. 

- En dragkedja som matchar din midja: 20 cm

- En knapp som kan sys antigen synligt i sidan eller så att den inte syns på insidan


Hej hopp :)

2 kommentarer:

  1. Jag vill ha! Men får vänta till efter semestern för å fixa tyg å sånt... Hör av mig :)

    SvaraRadera