13 juli 2013

Medeltida underklänning

Jag har fastnat lite för det här med medeltidskläder på sista tiden. Ska ju på medeltidsläger om en vecka så klädseln börjar ta form. Eller tja egentligen inte... är såklart ute i lika god tid som vanligt och till lägret kommer det att bli en ganska snabbt ihop syd klänning i nått billigt felaktigt material. Men jag har en fin underklänning som är färdig i alla fall. 

Mitt mål är att få ihop en korrekt medeltida klädsel för en kvinna i hantverkarklass från ca 13/1400 tal. Har inte gjort jätte mycket efterforskning än så jag vet inte om min lista av plagg stämmer med den beskrivningen...  Men jag vill ha tre klänningar, en underklänning (klar), en långärmad cotehardie (formsydd överklänning) samt en kortärmad cotehardie att ha över de andra. Ett par hosor (knähöga strumpor/tofflor), en Birgitta hätta (klar) med slöja. Sen skulle det vara kul att ha en struthätta, en mantel, bälte med bältesväska och massa annat...

Till min underklänning har jag använt mig av det här mönstret. Och tycker att det fungerat riktigt bra, fick ta in ärmarna en del för att få dem tillräckligt snäva men annars har jag kunnat följa det bra. Det finns även bra tips om hur man kan göra olika varianter av klänningen samt vad som är historiskt korrekt och inte. Ett bra mönster. 
Tack Minus :)

Jag kommer definitivt att sy en till klänning fast lite mer i min vardags stil av det mönstret. Klänningen är helt underbart bekväm och snygg att gå runt i.


Underklänningen är då sydd i en blandning av linne och viscose, rent linne hittade jag inte i min prisklass när jag köpte tyget det går ju åt några meter... Men vi kan lossas att det är rent blekt linne precis som det ska vara. Jag vill ju få ihop en så historiskt korrekt klädsel som möjligt. Det kommer nog ta ett tag att få ihop alla delar men det här är en början i alla fall.


Ihop snörad 
Lätt upp snörad för att snörningen skall synas
Eftersom klänningen är så formsydd upptill så måste men ju kunna komma i den på något sätt och då är snörning en bra och korrekt metod om det görs rätt. Satte min snörning i sidan och har sytt små öglor som snodden går genom. Tänk bara på att förstärka snörningen så att den håller och inte gör att klänningen korvar ihop sig.

De långa sömmarna för att sy ihop de åtta olika delarna som utgör klänningen är sydda på maskin medan allt annat är handsytt, d.v.s ärmarna alla fållar samt snörnings öglor. Har fattat tycke för det här med handsömnad, Det kan göras sittande på en filt i solen och man kan lystna på musik samtidigt. Försök göra det med en symaskin. Det är väldigt avslappnade också. 

Här är lite tips på bra sidor jag har hittat i mitt sökande om medeltidsmode:
Som när det begav sig en underbar blogg om medeltids kläder med bra nybörjar tips om vad man ska tänka på när man börjar med medeltids kläder samt en del matnyttigt om handsömnad, hur man gör egna knappar osv. 

Ett vikingaliv egentligen mer inriktad på vikingakläder och live men jag gillar hennes "Birgitta hätta".

Raspberry Wool Cotehardie av Arasiyris på deviantART. En sån klänning vill jag ha! Fast inte röd tror jag.

Hade även en bra sida med lite bra beskrivningar va hur man kunde variera sin cotehardie men den har jag tappat bort...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar