10 augusti 2015

Cosplay och opera

HAHA jag är grym på det här med att blogga!! Men är jag ändå har kan jag ju uppdatera lite om mitt liv just nu då jag inte träffar mitt vanliga folk så mycket.

Detta är min sommar:

Juni
Bestod av jobb. Jag brukar jobba varannan helg men under Juni var jag även inne och jobbade vardagar. Så ja hela månaden var bara jobb. Sen sa jag upp mig ;)

Inte för att det var ett dålig jobb men jag hade helt enkelt inte tid att både jobba, gå i skolan och leva. Jag lägger ner lite för mycket tid och pengar på min utbildning för att förstöra den för att jag är för trött...

Juli
En ledig månad! Vad gör jag när jag är ledig? Jo jag sydde i en månad. Jag och två kompisar skulle på Närcon den 23e och jag ville ha en cosplay till det. Min första ordentliga cosplay. Jag och Fluff valde att cosplaya Mai (jag) och Ty Lee (Fluff) från Avatar, the last airbender (tecknade serien). Ett par som vi tyckte fungerar även om vi inte hade någon Azula.


Jag ville göra min dräkt lite mer levande. Jag ville inte se ut som en tecknad karaktär utan snarare som någon som kunnat leva i det universumet. Det blev lite mer detaljer och roliga materialval för att få kostymen levande. Jag är inte helt nöjd än men som första cosplay får den godkänt.

Den röda tröjan och byxorna är sydda i ett tunt mysigt viscose tyg, Västen är sydd i brunt fejkskinn men detaljer i svart grovstickad trikå men en guld beläggning.


Första gången jag sydde i fejkskinn. Lat so jag är började jag sy med vanlig billig sytråd från stoff och stil. (Stopp redan där, köp inte tråd från stoff och stil! den går ständigt av i maskinen. lägg lite mer pengar på tråden och få en enklare sömnad med bättre resultat.) Ja som ni förstår gick detta inte så bra. En tråd som går av varannan decimeter är inte rolig att sy med och det blir inte fint, Det blev till att åka och köpa ordentlig björntråd sen gick det fint.

Ett par ballerina fick "näbbar" av craft foam och kläddes sedan men svart trikå till knälånga skor.

Ja så här blev det. Kanske inte helt "in character" men jag har en regnbågs-alpacka på huvudet så vad kan man förvänta sig...

Augusti
Vi har inte kommit så långt än man jag har hunnit med en del. Jag har förra veckan varit på praktik på Dalhalla opera som sätter upp Turandot. Jag har gått med kostymören Bente Rolandsdotter och hjälpt till med kostym och påklädning. Jag står med i programmet två gånger! Vi sydde kostymerna till solisterna på skolan i våras och jag och en klasskompis till fick förfrågan att vara med på plats. Det har varit jätteroligt men långa sena dagar. (Det finns biljetter kvar ^^)

< Detta är en rep "brynja" som jag har gjort och som Calaf (Lars Cleveman) bär i operan. Jag är tydligen repexperten och har fått göra allt som skall knytas. Bra att vara scout ibland.

Nu har jag flyttat in i Uppsala där jag skall bo i tre månader och vara på praktik på teatern. Men förs Dalhalla igen nästa helg.


2 kommentarer:

  1. Du är grym på KVALITET när det kommer till att blogga =)
    Harreligen vad koolt med Dalhalla! Och hoppas praktiken i Uppsala blir kanon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ^^
      Ja jag vet inte riktigt hur det hände men jag är väldigt glad att jag får vara med

      Radera