26 augusti 2013

Modellering och ett par skor

Detta ha jag gjort idag:

På förmiddagen idag fick vi träna lite på att teckna. Vi skulle först teckna av vår egen hand och sedan varandra utan att få titta på pappret vi tecknade på. Detta för att vi skall hålla så mycket fokus som möjligt på det vi ser och inte på det vi gör. Bilderna blir väldigt fina men de blir lite skeva...

Efter lunch vick vi börja modellera/drapera. D.v.s skapa ett mönster genom att nåla och prova på docka eller kropp istället för att räkna ut mönstrat platt på papper (det skall vi lära oss imon ^^). Vi fick göra ett enkelt trikåliv i halvskala. Alltså på en liten docka som är hälften så stor som en person i storlek 38. Allt verkar göras i storlek 38... bra att det är min storlek då :) 




Efter middag gick jag tillbaka till syateljén och sydde mig en gardin samt fixade till ett par skor som jag köpte för ett tag sen men som var lite stora. 
Skorna såg ut ungefär såhär. Inte den insidan men annars stämmer det. De var dock som sagt lite stora så jag bestämde mig för att sy en resår över foten så att de inte skulle fortsätta trilla av när jag använde dem.


Så här fina blev de. En bred resår med en liten detalj av resår och en knapp för att göra dem lite sötare. Jag tog också bort rosetterna på tån för att det såg skumt ut när resåren kom på plats. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar