26 februari 2014

DIY ProMarker pennfack

Nu är det dags för en tutorial igen, det var ju ett tag sen sist. Jag satte mig och kollade igenom bloggen för att se vad jag gjorde för ett år sen, innan jag gick här på Steneby. Kul att se hur man har utvecklats. Då hitta de jag mitt inlägg om min "pennkorv", jag har ju ett behov av en till som jag nämnde men har inte tagit tag i det fören idag. (Hoppade över det där med skolarbete idag... har faktiskt suttit kvar och jobbat en del kvällar på sistone). 


Detta kommer att bli ett pennfack för 19 ProMarkers om man gör den längre får man platts med fler pennor med resultat ett "korven" blir tjockare. Såhär gör du:

Material:

- Två rektanglar som mäter  40 x 20 cm. Ett "bastyg" som sitter insidan och ett yttertyg.
- En rektangel som mäter  15 x 80 cm
- 2m band
- En tjockare plastficka
- Kantband eller en remsa som mäter ca 122 x 4 cm
- Nålar
- Sax
- Tråd
- Skräddarkrita
- Linjal/måttband


Pennfickor

1)Börja med att fålla ena långsidan av 15x80 rektangeln. Detta ska bli fickorna som pennorna ska sitta i.

Vik ner 1,5cm och pressa.
Vik ner 1,5 cm till så att den råa kanten hamnar inne i fållen.
Sy ner den så att den håller sig på plats.
2) Nu ska vi sy de små fickorna som pennorna ska sitta i. En pennan mäter ca 5,5 cm i omkrets så jag gör mina fickor 6cm stora så är det lätt att stoppa i och ta ur.

Jag tycker det är fint med en slät botten och utåtstående fickor. Så en ficka består av 2cm i bastyget och 4 cm av ficktyget.

3) Börja med att märka ut fickorna på bastyget. Dvs linjer med 2 cm mellanrum. Kom ihåg att lämna 1 cm på varje kortsida för sömsmån.

Mät även upp på ficktyget men då med 4 cm mellanrum. (Tips! Mitt tyg var rutigt med 1 cm stora rutor vilket underlättade arbetet mycket.)

4) Nu ska du börja forma kanalerna.
Lägg bastyget med markeringarna neråt. Nåla ficktyget kant i kant med bastygets kortsida och långsida.

Se till att match dina markeringar så att du får lika stora kanaler.




 Det är här jag tycker det är bra att ha markeringarna på undersidan för då ser man tydligt att nålarna sitter rätt.



Sy från dina kanaler från rätsidan förr att minska risken att du får med mer tyg än du vill i maskinen. 


 5) Nu ska vi sy ihop botten på kanalerna så att inte pennorna trillar ut. Vik in och nåla ner sidorna så att så att det blir en jämn plan kant att sy ner.


Plastfickor 

Nu kommer vi till plastfickan som ska bila små fickor att lägga färgprover i så att det bli ordning och reda på pennorna.

1) Klipp en lång ca 3,5 cm bred remsa. Med en vanlig A4 plastficka kommer det att behöva skarvas. Se till att den skarven hamnar i en söm.

2) Stoppa i en penna i en ficka och placera remsan så att den hamnar lite ovanför pennan. Sy först fast plastremsan i nederkant. Ha lång stygnlängd när du syr i plast så att den inte bara perforeras och trillar av. Jag hade stygnlängd 4.

3) Markera sedan upp de olika små facken ovanför fickorna och sy.
Nu bör det se ut ungefär såhär.

På baksidan har du alla sömmar och markeringar men ingen fara de ska täckas över sen.


Band och avslut

1) Klipp ett 120 cm långt band. Mät in 45 cm från ena sidan av bandet och sy fast det på den andra 40 x 20 rektangeln. 7 cm från  ena kortsidan  och 9 cm från botten. (markerat med rött på bilden) Detta är för att kunna knyta ihop "korven" när den är hoprullad.

2) Lägg ihop de båda rektanglarna aviga mot aviga.

Klipp ut ytterligare 4 st 20 cm långa band och nåla fast dem emellan de två rektanglarna som på bilden.

Detta är för att kunna knyta ihop pennfacket innan det rullas ihop för att inte pennorna ska trilla ut.

3) Sy på ett kantband runt pennfackets alla sidor och du är klar.

Har du inget kantband kan du göra som mig och klippa ut en eller flera remsor 4cm breda. Pressa dem på mitten (långsidan) och pressa sedan in de råa kanterna mot mitten. Nu har du skapat ett kantbad som fungerar bra för raka kanter.

 Sett från baksidan/utsidan...


Och vips så har jag två "pennkorvar" till mina ProMarkers.

Nått steg som var klurigt? Bara att fråga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar