3 februari 2014

En vecka av mönster och tryck

Förra veckan hade min halva av klassen tryckvecka. Vi fick först sitta och pilla i Photoshop och Illustrator för att få ihop våra mönster. Jag gjorde ett rapporterat och ett placerat. Det placerade trycket skulle hamna på en klänning så det var lite pilligt att först skanna in en av kjolvåderna för att sedan anpassa tryckets storlek så att allt skulle stämma i slutändan. Jag är ju lite petig med det här med mönster, en millimeter snett är definitivt en millimeter för mycket.

Sedan skrevs trycken ut på OH-papper och överförda till tryckramarna, en process bara det. Det ska mätas, vakuumförpackas, belysas och belysas en gång till men sen var det dags att böja leka med färgen.

Ett första försök att rapportera mina fågelburar.

Efter några tester av färg började jag rapportera på mitt svarta tyg. 
Man trycker i schackrutor för att inte kleta ut färgen med ramen. 

Sedan fyller man i hålen när allt har torkat. 
Då såg jag att det var ganska stor skillnad i nyans på våt och torr färg...

Så här blev resultatet, lite ojämnt kanske men jag gillar det. 
Klart axepterbart för att vara första gången jag trycker.

I min andra ram hade jag då det här trycket som hamnade på klänningen som jag nu sitter och syr.

Sedan lekte jag runt lite med den och såg att det gick att trycka cirklar. 
Undrar vad jag ska ha dem till?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar