18 februari 2014

Tea

Förra veckan hade vi konstnärlig gestaltning, modellteckning och talande bilder. 

Måndag och tisdag bestod av modellteckning och kroki. Detta är alltid lika roligt och vi fick en hel del bra tips och idéer om hur vi kan utvecklas. Det var även första gången jag tecknade en ställning som var längre än 20 min. 

60 min
Blyerts 
ca A3

Hur får man henne att luta sig mot väggen, sitta på lådan, ha fötterna i marken osv?

100 min
Blyerts 
ca A2

Hur får man henne att stå stadigt med vikten på det högra benet? 
Hur ser en fot ut snett från sidan egentligen?

2 min 
Blyerts
A3

Hur visar man att hon hänger i repet och att tyngdpunkten är skev?


På onsdagen skulle vi ta med och en teckning som någon annan hade gjort. Något vi tycker om/ inte tycker om men som påverkar på något sätt. 

Jag valde denna bild av Skrill på deviantart. 

Vi fick förmiddagen på oss att analysera bilden genom att teckna av den. 
Hur är den tecknad? Vilka tekniker är använda? Hur ser penskriften ut?

Sedan fick vi se en del animationer som ingång får torsdagens arbete. På torsdagen skulle vi skapa en bildserie som visade ett händelseförlopp. Vi skulle ta nytta av kunskaperna vi fått av analyseringen från onsdagen. Jag valde att teckna ut en del av en historia som jag skrev för typ 2/3 år sedan. Jag har velat göra en serie av den ett tag så varför inte ta tillfället i akt? Jag använde mig av penskriften från bilden avSkrill. Det gav en härlig känsla och var rolig att bygga form med. 

Jag har nu satt ihop serien med två olika layouter. Vilken är bäst? Eller ska jag ändra det helt?





2 kommentarer:

  1. Jag gillar översta bäst :)

    SvaraRadera
  2. Fördelen med den översta är att det blir mer tydligit när hon "hälls" ut ur tekannan, men det blir mycket tomrum bredvid. Det är väl om du skriver texten större o lite mer som om den tillhör serien på nåe vis. Jag vet inte :P Men man saknar nästan något där.
    Den andra är bättre på så sätt att det är mer fokus på bilderna.
    Fast jag tycker det är tur att hon inte bränner sig på det varma teet!

    SvaraRadera