22 januari 2014

Knit fast die warm

Nu är stickveckan i full gång! För min del är det strumpbyxor som gäller. Strumpbyxor men häl! Varför har inte fler strumpyxor det? Jag har ett par som jag hittat på en julmarknad men jag har aldrig sett några i en butik... De sitter ju så mycket bättre och slits mycket mindre.

Mina strumpbyxor skall även ha fickor, det är ju något som kjolar ofta saknar. Så varför inte sätta fickorna under kjolen. Jätte smart tycker jag.

Strumpbyxorna stickas med ett trevligt tuckmönster som både ger en fin struktur och gör att stickningen blir mer elastisk. En nackdel med det mönstret är dock att det slukar väldigt mycket garn. 8 varv blir en cm dvs strumpbyxan är ca 1000 varv långt. Massor!

På baksidan av benen ska jag sticka en sån här fläta. Den stickas separat och sys sedan fast. Lite pilligt och det tog några försök med avkörda trådar innan jag fick till hur jag skulle göra. 

Så här såg det ut lite tidigare idag. Det syns att det skall bli ett par strumpbyxor va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar